Hvis man har en eller flere af nedstående symptomer sammen, kan det være astma og man skal udredes for:

• hvis man haft hoste gennem lang tid ofte med slim. Kommer især om natten, når man griner og ved løb og anstrengelser.
  • hvis der har været hørebart hvæsen, piben eller raller i vejrtrækningen.
  • hvis der er åndenød eller besværet vejrtrækning - ved mindre anstrengelser eller i hvile.
  • fornemmelse af stramning i brystet af og til.
  • man kan have symptomer kun i perioder, f.eks langvarigt efter forkølelser

Mistanke om mulig astma forstærkes, hvis ovenstående symptomer udløses eller forværres:

• ved forkølelser, røg eller stress
  • ved udsattelse for fugtigt eller tåget vejr, irritative stoffer som tobaksrøg, støv, stegeos
  • Allergier:
    • Støvmider og skimmelsvamp, som især findes ved fugt i soveværelset, kældre og sommer-huse.
    • Pelsdyr- især katte, hunde, heste og kaniner
    • Pollen - birk i april/maj - græs i juni/juli/august - bynke i august.

Børn og unge med allergi i form af børneeksem, nælde og især høfeber har en lille øget risiko for at udvikle astma. Det ses, at børn og unge kan gå længe med symptomerne, da astmasymptomer kan være milde, forbigående og kun periodevis. Sundhedsstyrrelsen angiver, at hver 5. førskolebarn og hver 10. skolebarn har astma.

Udredningen består af optagelse af symptombeskrivelsen, klinisk undersøgelse og en lungefunktionsundersøgelse. Nogle børn kan allerede fra ca. 6 år medvirke til denne undersøgelse.  Lungefunktionsundersøgelsen fortages af klinikassistenten.

Når man har fået konstateret astma skal man til årskontroller, som består af to konsultationer, 1. konsulation hos vore klinikasistent og 2. konsultation hos lægen nogle dage efter. Årskontoller generelt indeholder følgende:

• lungefunktionsundersøgelse med gennemgang af resultaterne.
  • evt. medbringe peakflow-målinger for sidste 3 dage med morgen og aften målinger, samt måling ved anfald: før og efter anfaldsbehandling.
  • gerne lidt "dagbog" om du har gener/symptomer fra din astma.
  • gennemgang af den medicinske behandling, afprøvning og råd om inhalationsteknik, dermed HUSK at medbringe dine inhalatorer
  • planlægning af det kommende astmakontroller og evt. behov for hyppigere opfølgninger

Bestil tid, forny medicin, skriv til lægen.
Login herunder:

Telefontid sekretær
Mandag – Fredag 9.00 – 12:00
Telefonkonsultation med lægen
Mandag – Fredag 8.00 – 9:00
Konsultationstider (kun efter aftale)
Mandag – Torsdag 9.00 – 16.00
Onsdag 13 -17 ( Aftenkonsultation til kl 17)
Fredag 9.00 – 12.00

Klinikken holder frokost 12:00 -13:00

Klinikken er på akuttelefon mellem 12-16 (OBS: venligst KUN til akutte henvendelser ellers kommer du til at unødigt afbryder lægen midt i en konsultation. Mange TAK)

Uden for klinikens åbningstid henvises akuttelefon 1813

Min Sundhedsklinik

Idrætsvej 101
2650 Hvidovre
Tlf: 36 78 06 06

E-mail-konsultationen via selvbetjening eller Min læge App er nemmest og en sikker måde at kommunikere med lægen/klinikken på, og kan benyttes alle dage og hele døgnet. E-konsultation er beregnet til korte spørgsmål og svar på prøver, der ikke haster – da der kan være op til 5 hverdages svartid, dog bestræbes selvfølgeligt på at give svar så hurtigt så muligt. E-konsultation er lukket i ferie perioder.